>

fredag 4 april 2014

IE11 förbättrade F12 verktyg

Internet Explorer 11's F12 verktyg får en hel del nya funktioner i nästa uppdatering som släpps den 8 april. Den första är att vid omstart av F12 verktyget finns sådant som breakpoint, fönster osv kvar. Vidare kan alltid avbryta pågående debugging med Ctrt-skift-F5 och få en refresh av sidan.

 

Just My Code

När du satt en breakpoint och stegar runt koden hamnar du lätt i nåt klassbibliotek som du inkluderat och du tappar snabbt bort dig. Den nya funktionen "just my code" gör att du kan välja vilka bibliotek som skall vara med när du debuggar eller fångar exceptions.

 

Console

Du behöver inte längre inkludera Console.Log i din kod för felsöka koden, du kan skriva det direkt i Consolen. Den visar då också inte bara strängar utan hela objekten.

Med en ny inställning i ie kan du få ie att logga även om inte F12 är öppna än, för att kunna få med hela historien när du väl öppnar F12 verktyget. Debugging med breakpoints och stega fungerar nu också för TypeScript, CoffeScrift, m.m.

 

Dom exploerer

Om du ändrar i css:en håller verktyget reda på det och visar med en indikator vad du har ändrat på och du har även en flik där du kan se alla css ändringar. Du har också en högerklicks meny som kan användas för att återställa värdena. Dessutom kan du tvinga fram ett state på ett objekt för att underlätta felsökning. En annan nyhet för dom explorern är att du kan editera värden direkt från sökresultaten.

1 kommentar:

  1. "Just my code" och jag hamnar i något slags bibliotek där är jag med fullt ut, det som då tar tid är att biblioteket svarar på sånt som jag själv känner mig främmande för, och får göra om och om, och starta om för att emellanåt komma rätt tillbaks, dit jag var på väg....idag fungerar det perfekt., men jag är nyfiken på att inte hamna i de där biblioteken.

    Roligt med LCHF jag provade med min läkare men jag har diabetes ett så läkaren vågar inte låta mig komma fel, mest p.g.a. min övervikt.
    Roligt att träffas, jag är med inom diabetesförbundet i min stad, och angagerar mig därifrån, jag är en nyfiken diabetiker...Tack

    SvaraRadera